Tuesday, November 2, 2010

Neverending........................workloads

1. For the gezillion times, i've been slacking off when it comes to writing me thoughts on this blogsphere. I've got so many things to jot down and tell the world, really i had alot of amusing tales to share, but again the poor internet connection in my housing area via my iphone was what hindering me from posting any updates.

2. No! i am not whining. Just mere sharing my inner thoughts and justification for the reasons why i have been slacking off to write.

3. Now that finals is closing in..( end of this month - november), i find myself locked in with no way out from hell on earth. LOL, yes, this university despite its glorious-media hyped- status, is nothing but...(at least for my department)

4. No doubt it is trying to live up to its reputation being the so-called number one in this country and struggling to keep its status among the best uni in the region..(which it had failed in the last few years) BUT it doesn't have to be a daft about it.

5. What is the good of nurturing a student to its full potential in academia, if those students are not made aware of any of their potentials? No feedbacks, so -called restriction by the virtue of 100% trust on the lecturer's credibility..Bah. Bull!

6. I am not dissing the lecturers mind you. I am dissing the restriction. the so-called status imperative if this uni wants to make its ISO what not.

7. Where is the logic? Shouldn't a student be told or acknowledge of their own flops? Their mistakes, their weaknesses, their strengths? So that they can improve more, study harder; all of which will proved beneficial to both sides not just the students.

8. BUT hell no. this uni, doesn't think so. I find it is so undemocratic in a way, preposterous almost for such system as this being implemented.

9. And so amid all that undemocracy, bizzarreness...the students are expected to know-it-all..regardless, while there is no help from the other end - except blunt "don't panic, do your best"

10. the absurdity goes beyond imagination.

11. Don't get me started with the imcompentence of the workforce. at least one in particular. Not only that person doesn't do much, except warms the seat everytime throughout lecture time, that person also so-called puts a high level of ethics or professionalisme that he/she thinks possessed by not HELPING students even if it means aiding with notes that he/she gives away during lecture. Adding more insult to injure, that person is the only person who didn't do any test/quizzes - so how the hell are we supposed to exercise ourself with finals that carry massive 50% marks?

12. For all the hyped- the branding- this uni is indeed a champion of all champions but on the ground, it really needs a lot more to master to boast itself in academia.

13. Alas, all the students are in the department, paying the scrap out of their pockets or in case of lucky fews the scrap of someone else's pockets for this whole 1 -2 years in academia..simply put, we pay for your salaries..now though we don't expect for you to spill the finals exams question before hand, or have an open book test- AT LEAST be dignified in sustaining the system of EDUCATING another soul not reprimand them or fry them to bits because oh-you-dont-understand? (hell yeah, because the teachers themselves don't except textbook style)

14. I miss dearly two individuals of the department that has quit the job last month..for in my opnion, those two were the epitome of good ol' academician.

Friday, September 17, 2010

Masin mulut?

Masin mulut. Tapi ini bukan kisah lidah sesiapa pandai merasa, mahupun bukan kisah makanan. 10 minit sebelum 'black-out' di tmn perumahan aku, aku mintak maid aku cari bekalan lilin yang ada di bilik stor. Dia jumpa. Aku seronok sebab bekalan lilin wangi aku masih baik dan wangi! Aku suruh maid aku simpan di tempat yang senang dicari manalah tahu ada kejadian blackout lagi (yang sejak akhir ini kerap berlaku di kawasan aku).

Masin mulut aku! 10 minit berlalu, "kepoffff" segala kipas syiling, tv, mesin minuman air panas dan dapur elektrik aku padam. Aku geleng kepala. Macam mana nak masak makan tengah hari ini- daging sudah dihiris nipis, bawang-bawang sudah dimayang..semuanya tinggal disatukan dalam periuk ditenggekkan atas dapur yang sekarang sudah padam dek tiada bekalan elektrik.
Mujur anak kesayangan aku yang masih kecil sudah tidur (itupun kebetulan tertidur dalam kereta yang ada penyaman udara). Kalau tidak, mesti dia meragam, maklumlah tak tahan panas.
Mujur juga cuaca di luar (jam 1tengah hari) ketika itu tidak terik. Titis-titis hujan lebat dan berpanjangan sejak awal pagi tadi masih ada sekaligus mendinginkan suasana. Terasa seperti di kawasan tanah tinggi, walhal aku tinggal dalam kawasan lembah.

Tik tok tik tok...masa berlalu. Bertemankan kipas bateri anak aku, aku temankan si kecil aku tidur di sebelahnya. Oh tidak ya, aku belum tertidur! Kesempatan yang ada aku gunakan untuk mentelaah artikel berhubung kait pembelajaran aku. (rajin bukan?)

Tik tok tik tok...sudah jam 2 petang. Hampir 2 jam kawasan rumah aku tiada bekalan elektrik. Aku terfikir untuk mengadu hal ini ke TNB. Nombor aku cari menggunakan kecanggihan iphone aku: 15454. Ingat nombor itu untuk aduan umum.

Peti suara yang menjawab. Maaf pegawai kami sibuk, nombor giliran anda 35 dan akan dilayan dalam masa 12 minit. Dalam hati aku, "iyooolah tu". Aku diberikan pilihan, sama ada menunggu ditalian atau tinggalkan nombor telefon untuk dipanggil balik. Aku pilih yang kedua.

Tik tok tik tok...masih tiada wakil TNB membalas panggilan aku. Kaki yang aku lunjurkan sudah rasa kurang dingin. Kipas angin anak aku semakin lemah. Tulisan-tulisan dalam artikel yang aku baca nampak semakin kecil dan pudaaaaarr.....zzzzzz. Ya, kali ini aku tertidur.

Aku sedar apabila anak aku merengek. Aku lihat jam 3:15pm..aku kerling ke kipas syiling, masih tiada elektrik. Janji TNB untuk hubungi semula ditepati, namun talian tidak jelas dan aku memulakan kembali prosedur awal tadi. Aku masih tunggu. Anak kecil aku masih kuat merengek. Mujur yang jenis ketiga (di atas sudah jelaskan dua jenis nasib baik aku dalam menghadapi insiden ini), suami aku ada hari ini. Dia cuti. Dan kerana anak kecil aku lebih manja dengan dia, aku "terlepas beban" melayan karenah anak kecil aku itu.

Ketika ini, teringat perihal ketiadaan elektrik yang sudah masuk 3 jam setengah. Tiba-tiba naik marah. Tiba-tiba terfikir rumah jiran dibelakang ada menggunakan mesin pengisar, wah dia pakai generator. Aku terfikir untuk beli generator namun kata suami, harga mahal. Aku diam. Masih marah. "apa alternative kita kalau takde letrik?" aku tanyakan pada suami. Dia pula diam.

Tiba-tiba teringat satu dokumentari antarabangsa di tv beberapa bulan lalu. Ia berkisar "ingenuity" masyarakat setempat menebus guna bahan buangan untuk pelbagai kegunaan (negara yang dimaksudkan tentu sekali negara kuasa besar dan maju). Antara yang menarik, menebus guna gas yang dilepaskan ketika proses degrasi di tapak pelupusan sampah! Gas tersebut boleh disaring untuk digunakan sebagai sumber elektrik!

Aku terfikir dengan berlambak-lambak kawasan lupus sampah (bukit gantang etc) kenapa tidak dilakukan di malaysia? Tiada ke syarikat tempatan yang terfikir untuk bawa teknologi berkenaan di sini? Kalau bab franchais makanan segera atau label fesyen berjenama, bukan kemain cepat je masuk pasaran.

Atau kaedah yang sudah sedia popular dan teruji di negara-negara besar; kuasa solar. Memang sudah ada di malaysia, namun tidak meluas. Kenapa tidak kerajaan bina satu pusat pencerapan tenaga solar yang boleh berfungsi seperti projek empangan bernilai jutaan ringgit? Kos pembinaan mungkin lebih mahal namun ia ada nilai sustainability lebih- insyaAllah cahaya matahari tidak akan pudar, berbanding air di empangan yang mengering dek diancam cuaca ekstrim!

Aku terfikir...kenapa? Daripada dok sibuk pilihanraya peringkat negara mahupun parti, daripada dok sibuk buang duit dan tenaga rakyat mempromosikan slogan, daripada dok sibuk cerita retorik politik, daripada dok sibuk mengsibuk-kan diri di peringkat antarabangsa baik di pentas politik mahupun atas nama bantuan kemanusiaan- sibuk kejar nama. Sibuk kibar bendera sambil kejar nama. Semuanya untuk sibuk cari pangkat mana tau untung sabut timbul, datang hari lahir mana-mana sultan dapat ke gelaran Datuk, atau upgrade pingat ke pelbagai jenis "sri".

Aku terfikir...untuk lihat salah satu teknologi alternatif yang disebut dibangunkan di malaysia (teknologi pinjaman sudah cukup kerana mengimpikan teknologi atas idea rakyat tempatan mungkin terlalu "reaching for thr stars")...aku terfikir akan masinkah mulut aku untuk itu? Supaya tak perlu lagi berpanas untuk berjam-jam kerana "system breakdown" stesen janakuasa TNB yang caj tariffnya semakin meninggi.

Thursday, September 2, 2010

Biro-krasi atau bior-tak-kasi?

Kadang-kadang aku terpikir kenapa ada manusia suka susahkan manusia lain? Selama ini aku selalu dengar (dan aku pasti) ramai yang selalu berdepan dengan istilah ini. Namun, apakah sebenarnya yang dimaksudkan dengan birokrasi? Kalau mengikut istilah (Wikipedia), ia merujuk kepada cara pentadbiran melaksana/menguatkuasa peraturan-peraturan yang sah secara sosial. i.e. tatacara piawai, pembahagian tanggungjawab, hubungan tidak peribadi. Ia berasal daripada perkataan "biro" yang susur galurnya dari abad ke-18 Eropah Barat; ada kaitan dengan perkataan Perancis "baize"- yang digunakan untuk menutup meja-meja. Akhiran ''Krasi" dari istilah Greek, "kratia","kratos" yang membawa maksud "kuasa" atau "pemerintahan". Nah, jika digabungkan kedua-duanya, lahirlah istilah yang umum sedia maklum kekusutan/impak; "meja+kuasa".


Penghuraian istilah itu sendiri sudah nampak tidak mesra pelanggan, apatah lagi dari sudut aplikasinya dalam aturan harian. Berapa ramai yang mengeluh apabila perlu berdepan (selalunya institusi kerajaan), yang sering dikait dengan imej sarat birokrasi. Selain, imej "pekerja-pekerjanya makan kuaci, sambil layan drama "tangkap leleh", bergossip mulut terjuih mahupun suka buang masa di kantin pejabat sambil menunggu waktu 'tekan kad-keluar'). Terjemahan mudah untuk semua senario yang disebut; pekerja kerajaan sarat penyakit "M". Jangan melatah kalau anda tergolong sebagai pekerja kerajaan, jangan salah sangka, aku jelaskan itu pandangan umum yang sering dikaitkan terhadap pekerja-pekerja kerajaan. Atas dasar apa kesimpulan itu dibuat? Kebanyakkan mungkin akan bersetuju, kerana sering berdepan dengan segelintir pekerja yang berkarenah seperti contoh-contoh yang telah disebut.

Aku sendiri tidak pernah berkhidmat dengan mana-mana institusi/agensi kerajaan (insyaAllah bakal). Justeru, tentu sekali aku tiada pengalaman dan pandangan aku berdasarkan rangkuman kisah-kisah orang lain lalu berkemungkinan besar sedikit berat sebelah. Bahkan tiada kajian khusus (atau mungkin aku silap) yang pernah dilakukan mana-mana pihak untuk 'mengukur' kebenaran pandangan-pandangan tersebut. Sungguhpun begitu, aku berasakan pandangan-pandangan tersebut amat benar selepas terkena 'batang hidung sendiri' karenah birokrasi jabatan sebuah insititusi awam baru-baru ini.

Mungkin ada yang berpendapat, kesulitan yang aku terpaksa hadapi hanya kes terpencil jabatan berkenaan. Namun, sebagai individu yang terpaksa menanggung beban kesan karenah birokrasi mereka, saya tentunya ada pendapat tersendiri-Segala pandangan negatif, "generalization" yang aku sebutkan terdahulu amat tepat menggambarkan cara penyampaian awam sekumpulan besar pekerja-pekerja kerajaan- lembap, penuh alasan & tidak bertanggungjawab.

Terutama dalam aspek pengurusan pembiayaan. Bukan seminggu dua aku dipaksa menunggu, tetapi sudah masuk secara rasminya 2 bulan setengah. Selama tempoh itu juga,aku tidak pernah mengambil tindakan apa-apa,selain terus menunggu, tawakal dan menjadi seperti kebanyakkan orang biasa-biasa tanpa kabel- TUNGGU DAN TERUS TUNGGU. Namun, selepas melihat kecekapan penggendalian sebuah jabatan (juga pengurusan kewangan tetapi institusi berlainan), aku tertanya-tanya, mengapa institusi yang lagi satu itu MAMPU menyelesaikan masalah dalam tempoh kurang seminggu berbanding institusi yang dirintih ini pula prosedurnya memakan masa berbulan.

Pelik bin ajaib. Nak kata gaji pekerja-pekerja yang jabatan penuh cekap dan dedikasi itu berbeza dengan pekerja-pekerja daripada jabatan yang menjadi faktor keluhan cerita ini; rasanya kedua-duanya sama tangga gaji kerana kedua-duanya institusi KERAJAAN. Tangga gaji yang sama, gred yang sama, waktu kerja yang sama, tuntutan kerja yang sama. Oh, nanti...ada yang berbeza. TAHAP KEMALASAN antara yang A dan yang B tidak sama! Justeru, apa yang mampu aku lakukan selain mengeluh pada nasib aku yang tidak siapa nampaknya dari pejabat A (selepas ini bakal dirujuk sedemikian) yang pemalas, kaki dalih, suka merungut banyak kerja dan macam-macam lagi boleh/mahu bantu mempercepatkan proses birokrasi? Tidak ada jalan lain. Setelah dibelek, difikir, tidur dan bangun selepas semua proses itu; aku kekal dengan satu penyelesaian-membuat surat aduan secara rasmi!

APA? BERANI kau? MATI kau nanti...HABISLAH kau, mereka AKAN LABEL kau kaki pengadu, kaki tidak sedar diuntung; kesimpulan mudah, aku akan ditindas dan terus dianiaya kerana memilih penyelesaian tersebut. Ini kata-kata kebanyakkan orang yang dekat pada aku, rakan-rakan dikenali secara zahir (bukan alam maya facebook semata-mata). Tidak dinafikan aku rasa sedikit terganggu dengan ancaman-ancaman yang diandaikan mereka. Tetapi apa daya aku? Apa cara lain yang dapat aku lakukan? 2 bulan setengah satu tempoh bukan sekejap..2 bulan setengah dipinggirkan, dinafikan hak kewangan yang sebelum itu dijanjikan hanya paling lewat akan mengambil masa (tempoh tunggu) 2 minggu selepas mula pengajian!!! 2 minggu dan 2 bulan! BANYAK beza. Hanya orang tidak waras sahaja tidak tahu membezakan tempoh tersebut. Adakah pekerja-pekerja di pejabat A TIDAK waras? Termasuk, ketua pejabatnya TIDAK waras? Aku tertanya-tanya. Sekiranya mereka TIDAK waras, aku dapat maafkan, sesungguhnya orang yang tidak waras i.e. tidak mampu berfikir, tidak ada perasaan terhadap realiti, beban dan perit manusia yang terpaksa menanggung hasil kerja mereka yang TIDAK waras.

Sehingga waktu ini, aku masih menunggu. Dengan lebaran yang bakal tiba, bagi aku tidak ada makna kerana sekiranya perkara ini (kena menunggu) berterusan sehingga sebelum lebaran, apalah bezanya sangat nasib aku dengan seorang fakir? Justeru, apalah daya aku untuk menyambut lebaran. (untuk gambaran lebih jelas, mungkin boleh rujuk dengan lirik lagu 'Cahaya Aidilfitri' dari BlackDogBone, ".....bila tiba hari raya, semua orang bergembira, tetapi bagiku hanya kesedihan yang menyelubungi hidup...siapakah yang sudi menghulurkan simpati terhadap nasibku ini, agar dapat ku rasa nikmati hari raya seperti insan yang lain..". Nah, aku tidak minta SIMPATI daripada si polan-polan yang tidak bertanggungjawab di pejabat A itu, mahupun BUKAN bantuan kewangan dari poket si polan-polan yang tidak bertanggungjawab di pejabat A itu; yang AKU minta supaya SI-POLAN-POLAN tersebut menjadi LEBIH bertanggungjawab dalam MENYELESAIKAN tugas diamanahkan dengan BAYARAN gaji BULANAN TETAP dari kerajaan, untuk memberikan aku HAK aku seperti yang telah dijanjikan. Sebab kalau ini berterusan, nyata BUKAN LAGI KES birokrasi tahap tertinggi, ini sudah jadi karenah BIOR-TAK-KASI yang kronik sebab hanya si polan-polan itu nampaknya hendah beraya, lalu menyelesaikan amanah seperti MENANDATANGANI /MINTA MEREKA BERKENAAN TANDATANGAN satu tugas yang amat berat. Nah kalau ini bukan penyakit "M" apa penyakit ini??

Thursday, July 8, 2010

Irrashaimase!

As aptly titled, I decided to open a new site on blog sphere simply because...i want to. :) After almost 4 years, I've finally 'shred off' from whatever 'bad-chi-skin' I had throughout that particular period of time, from one particular kaishain. Hence the url name - greenerpasturechacha + insyaAllah.

As such this site will be serve as my new raving platform of my new life as gakusei at the oldest university in this country. ( you don't really need to be an einstein to figure that out, unless you don't know square about malaysian history)

With this new place, also means I've added another link to my name in the wireless world.( loser?) perhaps, but there's always two ways of looking at things. And I'd like to see it as another place that I would start new, just like my current state now - new MA student.

I am lucky. (aren't i?) Alhamdulillah. For getting what I want and on the path to my dream. If life is a dream, I'm definitely living it. That's how lucky I am ( for now) and hope it lasts and continuing being catalyst in my life for more beautiful, awarding things in life. Enriching my soul as a person, a daughter, a wife and a mom.

In retrospect to the life that I had before, prior to that glorious official date of 23rd June 2010-I was an angry person. Especially after that 'black-weekend' and more rebellious than I ever been towards the end of my employment. So bitter, that those who didn't understand me would have thought I'm unapproachable or very menacing type of person. The rookies were scared of me. I was not enjoying this of course, but once we do get acquainted, most of the time - I'd clicked! I'm actually very the opposite of the nature that I've been wearing during that 4 years of my adulthood.

To those who know me from childhood, teens, tertiary realm - would instantly agree that I'm very bubbly, cheerful, more often than not - crazy, delightful, i miss PMS too :) you know a lil bit of this and that, and I'm all me.